İnsan duygu düşünce ve davranış örüntüsüyle şüphesiz oldukça
komplike bir varlıktır. Birbirini bütünleyen bu üç öğeyi birbirinden tamamen
ayrı düşünmek ise olanaksızdır. Hissedilen sevgi beraberinde iyi düşünceler ve
bu duyguyu ifade eden davranışları getirirken, hissedilen öfke çoğu kez
karşımızdaki bireyler hakkında pek de iyi olmayan düşünce ve davranışsal açıdan
belki saldırganlığı getirecektir.
Çocuk ve
Saldırganlık
Şüphesiz
saldırganlık insanların her yaşta sergilediği ya da maruz kaldığı bir davranış
biçimidir. Cocukluk döneminin kendine özgü birtakım özellikleri bu dönemi özel
kılmaktadır. Çocukluk dönemindeki saldırganlığı inceleyebilmek için öncelikle
gelişimi göz önünde bulundurmak gerekmektedir.
Çocuk
ilk doğduğunda annesini kendisinin bir uzantısı olarak görmekte, ayrı bir
varlık olarak düşünmemektedir. Yaşamının ilk aylarında anneye ya da bakım
verene bağlanmaktadır. Bu bağlanma ve ilişki bireyin gelecekteki sosyal
ilişkileri için temel oluşturmaktadır. Dolayısıyla saldırganlığın ilk sebebi
olarak bu dönemde kurulan sağlıksız ilişkiyi düşünmek doğru olacaktır. Bu
dönemde çocuk; karnı her acıktığında ya da her ağladığında bakım veren yanına
gelmiyorsa bu çocuğun güvensiz bağlanma gerçekleştirmesine neden olacaktır. Bu
durum annenin ya da bakım verenin fiziksel ya da duygusal yoksunluğundan
kaynaklanıyor olabilir. Annesini kaybeden ya da fiziksel temas var olmasına
karşın annenin yeterli duygusal desteği vermemesi de güvensiz bağlanmaya neden
olabilmektedir. Yapılan birçok araştırmaya göre güvensiz bağlanma geliştirmiş
olan çocukların birçoğu ileri ki dönemde vurdumduymaz, alaycı ya da saldırgan
olmaktadır. Dolayısıyla bu durum çocuklarda saldırganlık davranışının temel
nedenlerinden biri olarak düşünülebilir.
Aile
ilişkilerini sadece bağlanma ile açıklamak mümkün değildir. Aile ilişkileri
sonraki dönemlerde de büyük önem taşımaktadır. Özellikle anne babaların
uyguladıkları disiplin biçimleri de çocuğun davranış düzeylerini büyük oranda
etkilemektedir. Baskıcı tutum sergileyen ailelerin çocukları bazen toplum
içerisinde kendisini ifade edemeyen pasif bireyler haline gelirken bazen de
agresif bir kişilik yapısı geliştirmektedir. Buna karşın aşırı serbest
bırakılan çocuk her istediğini almaya alışacak alamadığında saldırganlık
geliştirebilecektir. Tüm bu tutumlara karşın demokratik bir tutum benimsemiş
olan aileler gerektiğinde çocuklarına hayır diyebilen ve birtakım kararlarda
çocukların da fikrini alan ailelerdir. Bu disiplin biçimi diğer ikisine oranla
kendine güvenen ve istediklerini uygun biçimde alabilen bireyler yetişmesini
sağlayacaktır. Dolayısıyla bu çocuklarda saldırganlığın ortaya çıkma olasılığı
azalacaktır. Şüphesiz anne babanın davranış tarzları onların kişilik yapıları
ve birbirleriyle olan ilişkilerinden kaynaklanmaktadır. Sağlıklı kişilik
yapısına sahip olan ve bunun yanı sıra saygıyı temel alan ilişkiler bu tür
çocukların gelişmesini sağlayacaktır.
Çocuklarda
saldırganlığın bir başka nedeni sosyal öğrenme kuramının da öne sürdüğü
öğrenmenin bir ürünü olmaktadır. Öğrenme kuramının öne sürdüğü öğrenme stilleri
(klasik koşullama, edimsel koşullama, taklit) saldırganlığın gelişmesinde de
büyük önem taşımaktadır. İstediklerini fiziksel ceza yoluyla elde eden anne ya
da baba, çocuğa ceza görme ihtimalinin olmadığı durumlarda isteklerini fiziksel
saldırganlık yoluyla elde edeceği fikrini ortaya çıkarabilir. Bu durum cezanın
kalıcı bir etkisinin olmadığını göstermekle birlikte taklit yoluyla öğrenmenin
etkisini de göstermektedir.
Çocuk
büyümeye başladıkça önündeki tek model anne ve baba olmamaktadır. İlişkide
olduğu diğer yetişkinler; büyükanne, büyükbaba, öğretmen, ağabey, abla ya da
TV’de görülen bir kahraman çocuklar için model olabilmektedir. Dolayısıyla bu
bireylerin gösterdiği saldırganlık çocuğun da bu davranışı kabul edilebilir bir
davranış olarak görmesine dolayısıyla kullanmasına neden olabilmektedir.
Çocuklarda Saldırganlığı azaltmaya yönelik öneriler:
ü Olayları anlatırken nedenleri
söylenmelidir. Aksi durumda çocuk kendince yanlış çıkarımlarda bulunabilir
ü Çocukların kendilerine ait
bir kişilikleri olduğu bilinmeli ve oldukları gibi kabul edilmelidirler
ü Çocuklara yapmamaları gereken
davranışlar anlatılırken sebepleriyle birlikte davranışın yanlışlığı
açıklanmalıdır.
ü Saldırganlık davranışını
ortaya çıkarabilecek oyuncaklar ya da TV programlarından uzaklaştırılmalıdır.
ü Günün belli bir zamanı
çocukla zaman geçirilmeli oyunlar oynanmalı ya da şarkılar söylenmeli, bu
esnada başka şeylerle ilgilenilmemelidir.
ü Birlikte oynanan oyunların
yanı sıra çocukların bağımsızlık kazanmasını sağlayan bireysel oyunlar
oynamasına da izin verilmelidir.
ü Çocuğun karşısında saldırganlık
ya da öfke patlamaları gibi davranışlar sergilemekten uzak durulmalı ve çocuğun
ebeveynini model aldığı unutulmamalıdır.
ü Çocuğa karşı aşırı baskıcı ya
da aşırı hoşgörülü davranılmamalıdır.
ü Çocuğun nelere ihtiyaç
duyabileceği belirlenmeli ve ihtiyaçları karşılanmaya çalışılmalıdır
ü Çocuk çok sinirli ya da
kontrolden çıkmış olsa dahi ebeveyni çocuğa sakin yaklaşmalıdır.
ü Sorunlarını halletmelerinde
yardımcı olunmalıdır
ü Çocuğa yapması gerektiği
davranışın söylenmesi yerine seçenekler sunularak birini seçmesi istenmelidir.
ü Çocuk eğer kontrolden
çıkmışsa ortamdan uzaklaştırılmalı ve sakinleşene kadar ortamdan uzak
tutulmalıdır.
ü Oynanan oyunların
saldırganlıktan uzak olması sağlanmalıdır.
Uzman Psik. Aylin Ozdes
KAYNAKÇA:
Cüceloğlu, D.(2004).İnsan
ve Davranışı.(13.basım).İstanbul:Remzi Kitabevi
Dizmen, H.(2003). Anne
Babası ile Yaşayan ve Anne Yoksunu Olan Çocukların Saldırganlık Eğilimlerinin
İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi
(Çocuk Gelişimi) Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi
Erözkan,
A. (2006). Öfke ile Başaçıkma: Bilişsel Davranışçı Terapilere Dayalı Bir
Program. Milli Eğim Dergisi 171,
55-66
Freedman,J.L.,Sears,D.O.,Carlsmith,
J.M.(2003).Sosyal Psikoloji. (4.basım).(Dönmez. A,çev.) İstanbul: İmge
Kitabevi
Kağıçıbaşı, Ç.(2004).Yeni İnsan ve
İnsanlar. (10. Basım). İstanbul: Sistem Matbaacılık
Morris, C.G.(2002). Psikolojiyi
Anlamak.(1. basım). (Ayvaşık.H.B,Sayıl.M.çev.ed.) Ankara: Türk Psikologlar
Derneği Yayınları
Masalcı,
A.D.(2001).Aile içi Etkileşimlerle Çocuğun Saldırganlık Düzeyi ve Uygu
Davranışlarının Karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı Yüksek Lisans
Tezi.
DeBored,
K. Child Development Specialist, Department of Family and Consumer Sciences.
(Çev.) North Carolina Cooperative Extension Service.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder